September 18, 2011

သိထားသင္႔ေသာ သမိုင္းေၾကာင္း တစ္ခု ။


                              ဗုဒၶ၀ါဒ ႏွင္႔ ဂ်ိန္း ၀ါဒ တို႔သည္ အိႏိၵယ ၌ တစ္ခ်ိန္တည္းလိုလိုပင္ ေပၚထြန္းခဲ႔ၾကသည္။ ဂ်ိန္း ၀ါဒဆရာႀကီးတစ္ဆူ  အၿဖစ္ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ႔ေသာ မဟာ၀ိရ ၊ ဗုဒၶ၀ါဒရွင္ၿဖစ္ေသာ ရွင္ေဂါတမ ႏွင္႔ တရုတ္ ပညာရွိႀကီး ကြန္ၿဖဴးရွပ္ တုိ႔သည္ ( 6 ) ရာစု ဘီစီတြင္ၿပိဳင္တူ ေပၚေပါက္ခဲ႔ေသာ ပုဂၢဳလ္ထူးမ်ား ၿဖစ္ၾကသည္။ မဟာ၀ိရ ႏွင္႔ ေဂါတမဗုဒၶ ႏွစ္ဦးစလံုးပင္ ခတၱိယ အႏြယ္၀င္မ်ား   ၿဖစ္ၾကေပသည္။ၿဗဟၼဏတုိ႔ ရဲ႔ အေဆာင္ေယာင္ အခမ္းနားမ်ားၿဖင္႔ ဘုရားမ်ားစြာကို ပူေဇာ္ၿခင္းကို ကန္႔ကြက္ရံႈ႔ခ်လ်က္ စိတ္အလို ဆႏၵကို  ထိန္းသိမ္းရ်္ မြန္ၿမတ္ေသာ အက်င္႔ကို က်င္႔ႀကံရန္ လႈ႔ံေဆာ္ အားေပးခဲ႔ၾကေလသည္။ အိႏၵိယတြင္ သက္၀င္ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္သူ မနည္းခဲ႔ေသာ္လည္း ဂ်ိန္း ၀ါဒ သည္ အိႏၵိယမွ ကမာၻသို႔ ၿပန္႔ႏွံ့လာၿခင္း မရွိခဲ႔ေခ်။ ဗုဒၶ၀ါဒမွာမူ ယခုအခါ မူလ ၿဖစ္ေသာ အိႏိၵယတြင္ သက္၀င္ယံုၾကည္သူ နည္းပါး ေသာ္လည္း အလယ္ပိုင္းႏွင္႔ အေရွ႔ပိုင္းအာရွတြင္ မ်ားစြာ ပ်ံ႔ႏွံ့ရ်္ ကမာၻသာသနာႀကီး တစ္ခု ၿဖစ္လာပါေတာ႔သည္။


                            ေနာင္အခ်ိန္မ်ားစြာတြင္ ေဂါတမဗုဒၶ ဟု အမည္တြင္မည္႔ သိဒၶတၱမင္းသား သည္ ကပၸိလ တိုင္း ေခၚ ယခု ေၿမာက္ပိုင္း အိႏိၵယမွ နီေပါ ႏွင္႔ ကပ္လ်က္ရွိေသာ ၿပည္ငယ္ေလး၏ ဘုရင္မ်ဳိးၿဖစ္ရ်္ ကား အမ်ဳိး ကိုလိုက္ရ်္ သက်သာကီ၀င္တို႔၏ အထြက္ၿမတ္ပညာရွင္ ဟူေသာ သက်မုနိဘြဲ႔ေတာ္ၿဖင္႔ ေခၚစမွတ္ၿပဳ ေသာ္လည္း ေလာက အလံုးစံုကို ထိုးထြင္းရ်္ သိၿမင္ေတာ္မူေသာ ေဂါတမ ဟု အဓိပၸါယ္ရေသာ ေဂါတမဗုဒၶ ဘြဲ႔ေတာ္ၿဖင္႔  လူသိမ်ားထင္ရွားခဲ႔ေလသည္။

                             ေဂါတမ ရွင္ေတာ္ၿမတ္၏  ေမြးဖြားရာ ႏွစ္ကို အတိက်မေၿပာႏိုင္ၾကေသးေပ။ ၀ိ၀ါဒ ကြဲၿပား လ်က္ပင္ ရွိေန ၾကေသးသည္။ ၿမန္မာႏိုင္ငံမွ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ရဲ႔ မွတ္တမး္မ်ားအရ သာသနာႏွစ္ၿဖင္႔ တိုက္ ဆိုင္ ၾကည္႔ပါမူ ၿမတ္စြာဘုရား ဖြားေတာ္မူေသာ ႏွစ္မွာ (623 ) ဘီစီ ၿဖစ္ရ်္ ပ၇ိနိဗၺာန္ၿပဳေသာ ႏွစ္မွာ ( 543 ) ဘီစီ ၿဖစ္ေလသည္။ သုိ႔ေသာ္ သုေတသီတို႔ကမူ ( 563 ) ဘီစီတြင္ ေမြးဖြားရ်္( 483 ) ဘီစီ တြင္ ပရိနိဗၺာန္ ၿပဳ သည္ ဟု ၿပင္ဆင္လိုၾကသည္။


                              သိဒၶတၱမင္းသားသည္ နန္းစည္စိမ္ၿဖင္႔ တင္႔တယ္စြာေနခဲ႔ရေသာ္လည္း အိုၿခင္း၊ နာၿခင္း၊ ေသၿခင္း စေသာ ဆင္းရဲ႔ၿခင္းတုိ႔ကို ဆင္ၿခင္ေအာက္ေမ႔ မိရ်္ စိတ္၏ခ်မ္းသာမႈကို မရႏိုင္သၿဖင္႔ အသက္ ( 29 ) တြင္ ေတာထြက္ခဲ႔ေလသည္။ လြန္ေသာ အက်င္႔ၿဖင္႔ ( 6 ) ႏွစ္တုိင္ ႀကိဳးစားခဲ႔ေသာ္လည္း အခ်ည္းႏွီး ၿဖစ္ေသာ ေၾကာင္႔ ေနာက္ဆံုး၌ၿပဳၿပင္ကာ မယုတ္မလြန္ေသာ အက်င္႔ၿဖင္႔ ငါ ဟူေသာ အစြဲကိုေပ်ာက္ေအာင္ က်င္႔ႀကံ လ်က္ ေလာကအလံုးစံုကို ထိုးထြင္းရ်္ သိၿမင္ေသာ ဥာဏ္ကို ရရွိေလသည္။ ထို အခါ၀ယ္ သက္ေတာ္  ( 35 ) ႏွစ္ ရွိၿပီၿဖစ္ရ်္ ပရိနိဗၺာန္ မၿပဳမီ ( 45 ) ႏွစ္တုိင္တိုင္ တပည္႔ရဟန္းမ်ားအား အမွန္တရားကို ေဟာေၿပာ ဆံုးမခဲ႔ ေလသည္။
                             ေဂါတမ ရွင္ေတာ္ၿမတ္၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားတြင္ ဟိႏၵဴနတ္မ်ားကို အသိမွတ္မၿပဳခဲ႔ေခ်။ ေဗဒက်မ္းမ်ား၏ အသံုး၀င္ပံုကိုလည္း ၿငင္းဆိုခဲ႔ေလသည္။ သံသရာက်င္လည္ၿခင္း ႏွင္႔ ကံ ကံ၏အက်ဳိးကို ယံုၾကည္ၿခင္းဟူေသာ မူလ အိႏိၵယေခတ္ဦး ယံုၾကည္မ႕ႈမ်ားကိုသာ ထုတ္ေဖာ္ရ်္ ေလာက အေၾကာင္းကို ႀကံ စည္ ၿခင္း မၿပဳရန္ လံုး၀ တားၿမစ္ခဲ႔ေလသည္။ ဘ၀ထိုထိုတြင္ က်င္လည္ က်က္စားၿခင္းမွာ ဒုကၡသာၿဖစ္ရ်္္ ၄င္း တို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ ၿမတ္ေသာနိဗၺာန္ကို ေ၇ာက္ရာေရာက္ေၾကာင္း လမ္းေကာင္းကိုသာ ညြန္ၿပခဲ႔သည္။

                             နိဗၺာန္ကို လြန္ေသာအက်င္႔ၿဖင္႔ မိမိခႏၶာကိုယ္ကို မိမိ ညွင္းဆဲၿခင္းၿဖင္႔ မရႏိုင္။ ပူေဇာ္ ပသ ပြဲမ်ားႏွင္႔လည္း ဆုေတာင္း ရ်္ မရႏိုင္။ ကိုယ္ ၊ ႏႈတ္ ၊ ႏွလံုး သံုးပါးလံုး စင္ၾကယ္မွ ရႏိုင္သလို ထိုသုိ႔ စင္ၾကယ္ သန္႔ရွင္းႏိုင္ေစရန္ အဂၤါရွစ္ပါး ရွိေသာ အက်င္႔ကို က်င္႔ရန္ ညြန္ၾကားခဲ႔ေလသည္။ ထို ရွစ္ပါးမွာ ၿဖဴစင္ ေၿဖင္႔ မတ္ ေကာင္းၿမတ္စင္ၾကယ္ေသာ ဥာဏ္အၿမင္၊ အႀကံအစည္၊ ၀စီကံမ႕ႈ ၊ ကာယကံမႈ ၊ အသက္ေမြးမႈ ၊ လံုံံ့ လ ၀ီရိယ ၊ မေမ႔မေလ်ာ႔မႈ ႏွင္႔ စိတ္တည္ၾကည္လင္မႈ တို႔ပင္ ၿဖစ္သည္။ ထို ကိုယ္၊ ႏ႕ႈတ္ ၊ ႏွလံုး သံုးပါးတုိ႔၏ စင္ၾကယ္ၿခင္းအတြက္ အရံအတားၿဖင္႔လည္း အဂၤါငါးပါး၊ ရွစ္ပါးႏွင္႔ ဆယ္ပါးရွိေသာ သီလတရားတို႔ကိုလည္း ထားရွိခဲ႔ေသးသည္း။ ဗုဒၶ၀ါဒမွာ ၿဗဟၼဏတို႔၏ ဇာတ္၀ါဒကို တိုက္ရိုက္ၿပစ္တင္ ရံႈ့ခ်ၿခင္းမၿပဳေသာ္လည္း လံုး၀ လ်စ္လ်ဴရံႈ႔ထားသၿဖင္႔ ဇာတ္ခြဲၿခားမႈကို ဗုဒၶ ၀ါဒီမ်ားက တကယ္ပင္ ဂရုမၿပဳၾကေတာ႔ေခ်။

                             ေဂါတမရွင္ေတာ္ၿမတ္ ပရိနိဗၺာန္ၿပဳေသာ ( 438 ) ဘီစီတြင္ ရဟန္းမ်ား၏ အစည္းေ၀း ႀကီးတစ္ရပ္ ၿပဳလုပ္ရ်္ ပထမ သဂၤါယနာ တင္ၿခင္းကို ၿပဳလုပ္ခဲ႔ၾကသည္။ထို ပြဲ၌ အရွင္ၿမတ္ေဟာၾကား ေတာ္ မူခဲ႔ေသာ ေဒသနာအားလံုးကို သံုးဆစ္ပိုင္းရ်္ သုတ္ ၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာ ဟုေခၚေသာ ပိဋိကတ္သံုးပံုကို စီရင္ ၾကေလသည္။  ပထမ သိဂၤါယနာပြဲ၌ ရွင္ေတာ္ၿမတ္ ေဟာၾကားေတာ္ မူခဲ႔ေသာ ႀသ၀ါဒ မ်ား အတိုင္း အစင္ ၾကယ္ဆံုးရေအာင္ ၿပဳစုခဲ႔ၾကေသာ္လည္း ေနာင္အခါ၌ ေဂါတမရွင္ေတာ္ၿမတ္ကို ဘုရားတစ္ဆူအၿဖစ္ၿဖင္႔ ခ်ီး ပရ်္ ဂါထာရြတ္ ဆိုလ်က္ ရွစ္ခုိးၿခင္းႏွင္႔ ဆုေတာင္းၿခင္း ၊ ဆုယူၿခင္းမ်ားၿပဳခါ ၿဗဟၼဏတုိ႔၏ ရႈပ္ေထြးေသာ အက်င္႔ မ်ား ေ၇ာေႏွာ ေပါင္းစပ္ရ်္ လာခဲ႔ ေလသည္။

                             ထိုသုိ႔ အသစ္ထြင္သူမ်ားႏွင္႔ ေရွးေဟာင္းမူအတုိင္း ၾကိဳက္သူမ်ားသည္ ႏွစ္ဂိုဏ္းကြဲကာ  ဂိုဏ္းသစ္ကို မဟာယန ဟု ေခၚရ်္ ဂိုဏ္းေဟာင္းမူရင္းကို ဟိနာယန ဟု ေခၚၾကေလသည္။ ထုိ ႏွစ္ဂိုဏ္း စလံုး ပင္ အိႏိၵယ မွ ၿပင္ပသုိ႔ ပ်ံ့ႏွံ့ လာရာ မဟာယန ဂိုဏ္းသည္ အလယ္အာရွ၊ တိဗက္၊ တရုတ္ ၊ ကိုးရီးယား ၊ ဂ်ပန္ တို႔သုိ႔ ေပါက္ေရာက္သြားကာ ေရာက္ရာႏိုင္ငံႏွင္႔ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေၿပာင္းလဲခဲ႔ၾကၿပန္သည္။ ဟိနာယန ဂိုဏ္း မွာ သိဟိုဠ္ ၊ မေလး ၊ အင္ဒိုခ်ိဳငး္နား နွင္႔ အထူးသၿဖင္႔ ၿမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ထြန္းကားလာခဲ႔ေလသည္။ ဂိုဏ္းႏွစ္ ဂိုဏ္း သည္ ေပါင္းစပ္ေရာေႏွာၿခင္း မရွိေသာ္လည္း တစ္ဖက္ႏွင္႔ တစ္ဖက္ ရန္ၿပဳၿခင္း မရွိသည္ကို ထူးၿခား စြာေတြ႔ၿမင္ရေလသည္။

                             ဂ်ိန္း ၊ ဗုဒၶ ႏွင္႔ ၿဗဟၼတို႔၏ စာေပအေရးသားမ်ားကို ( 6 ) ရာစု ဘီစီ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဂဂၤါၿမစ္ ၀ွမ္း ရာဇ၀င္ကို အသင္႔တင္႔ ထုတ္ႏုတ္ရ်္ ယူႏိုင္ေပသည္။ ဂဂၤါလြင္ၿပင္တြင္  ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေသာ္လည္း အေရးပါဆံုး သံုးၿပည္ေထာင္ရွိခဲ႔ေလသည္။ ပထမမွာ အဗန္တီ ႏိုင္ငံ ၿဖစ္ရ်္ အေနာက္ေတာင္လြင္ၿပင္ ေဒသ တြင္ တည္ရွိလ်က္ ၿမိဳ႔ေတာ္မွာ ဥေဇၨနီေခါ ဥဂိ်န္း ၿဖစ္ေလသည္။ ၄င္းမွာ အိႏိၵယေၿမာက္ပိုင္းတြင္ တန္ခိုး အႀကီး ဆံုး ၿဖစ္သည္ဟု ခန္႔မွန္းရေလသည္။ အလယ္ဂဂၤါလြင္ၿပင္ ေၿမာက္ဘက္၌ ေကာသလ ႏိုင္ငံ ရွိၿပီး ၿမိဳ႔ေတာ္မွာ သာ၀တၱိ ၿဖစ္ေလသည္။ အေရွ႔ဘက္တြင္ မဂဒ ႏိုင္ငံရွိၿပီး ၿမိဳ႔ေတာ္မွာ ရာဇၿဂိဳလ္ ၿဖစ္ေလသည္။ ေကာသလ ႏွင္႔ မဂဒ ႏိုင္ငံ မ်ားမွာ ေနာင္အခါတြင္ ႀကီးပြားလာၿပီး မဂဒသည္ ပထမ အိႏိၵယ လက္နက္ႏိုင္ငံေတာ္ကိုပင္ ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။

                              အိႏၵဳၿမစ္၀ွမ္း၏ ပန္ဂ်ပ္ေခၚ ၿမစ္ငါးသြယ္ေဒသကို သာသနာစာေပမ်ားတြင္ ထည္႔သြင္း ေရး သား ထား ၿခင္း မေတြ႔ရေသာ္လည္း ( 6 ) ရာစု ဘီစီခန္႔ ေလာက္ကစၿပီး ၄င္း၏ ရာဇ၀င္ဆိုင္ရာ အကိုးကား မ်ား ကို ရွာေဖြရရွိလာသၿဖင္႔ အသင္႔အတင္႔ သိရွိလာႏိုင္ၿပန္သည္။  ( 6 ) ရာစု ႏွင္႔ ( 5 ) ရာစု ဘီစီ မ်ားတြင္ မဂဒ ႏိုင္ငံ၌ သဲသုနဂမင္းဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္လ်က္ရွိရာ ေဂါတမဗုဒၶ ေပၚထြန္းခ်ိန္၌ ဘိမိၻသာရ  ႏွင္႔ အဇာတသတၱဳ ဟူေသာ မဂဒမင္း ႏွစ္ပါးသည္ တန္ခိုးႀကီးရ်္ ၄င္းတို႔ရဲ႔ အားေပးၿခင္းၿဖင္႔ ဗုဒၶ သာသနာ စာေပမ်ား ထြန္းကား ခဲ႔ေလသည္။ ( 413 ) ဘီစီတြင္ ထိုမင္းဆက္ ၿပဳတ္ရ်္ မဂဒတြင္ နႏၵာမင္းဆက္ေပၚထြန္းလာခဲ႔ ေလသည္။ ပန္ ဂ်ပ္ သုိ႔ အယ္လီဇန္းဒါး ဘုရင္ လာေ၇ာက္တိုက္ခုိက္ေသာအခါ အနီးပါးမွ မင္းအေပါင္းတုိ႔ ၏ ပူေဇာ္ ခံယူရာ တြင္ မဂဒမွ ေၿပးခဲ႔ရေသာ သဲသုနႏၵမင္းဆက္၏ေနာက္ဆံုးမင္း ခ်န္ဒရာ ဂူပတာေမာရိယလည္း ပါ၀င္ခဲ႔ ရ ေလသည္။
                              ခ်န္ဒရာ ဂူပတာကို ဆက္ခံသူမွာ ဗိႏၵဳသရမင္းၿဖစ္ၿပီး ၄င္း ကိုဆက္ခံသူမွာ သားေတာ္ အာေသာက မင္းၿဖစ္ ေလသည္။ ဂ၇ိတုိ႔ လာေရာက္တုိက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ခ်ိန္၌ ေမွးမိန္ခဲ႔ရေသာ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ အာေသာက မင္းလက္ထက္၌ တဖန္ ၿပန္လည္ ရွင္သန္တိုးတက္ခဲ႔ၿပန္သည္။ အာေသာကမင္းသည္ ဗုဒၶ၀ါဒကို အားေပးၿပဳစုရ်္ ကမာၻသို႔ ၿပန္႔ ႏွံ့ ေအာင္ အားထုတ္ေသာေၾကာင္႔ အထူးသၿဖင္႔ အေရွ႔တိုင္းမ်ားတြင္ ဗုဒၶ သာသနာ ေပၚထြန္းတိုးတက္ရၿခင္းမွာ ၄င္းရဲ႔ ၾကိဳးပမ္းမႈေၾကာင္႔ ပင္ ၿဖစ္ေလသည္။ အာေသာက မင္းႀကီးသည္ ဗုဒၶသာသနာကို ၿပန္႔ပြားေစရန္အတြက္ အေနာက္တုိင္းနွင္႔ အေရွ႔တုိင္းမ်ားသို႔ သာသနာၿပဳ ရဟန္း ေတာ္မ်ား ကို ေစလႊတ္ခဲ႔ ေလသည္။ အေနာက္ဘက္သုိ႔ သြးေသာ သာသနာၿပဳအဖြဲ႔မ်ားရဲ႔ မွတ္တမ္းမ်ားကို မေတြ႔ရ ေသာ္ လည္း အေရွ႔ဘက္ ၊ ေၿမာက္ဘက္ ႏွင္႔ ေတာင္ဘက္ စသၿဖင္႔ လႊတ္လိုက္ေသာ သာသနာၿပဳတို႔၏ ေအာင္ၿမင္မႈကို ယေန႔တုိင္ ေတြ႔ရေနေသးသည္။

                                အာေသာက မင္းသည္ ဗုဒၶ၀ါဒကို လုိက္နာက်င္႔ႀကံရန္ တိုက္တြန္းေသာ္လည္း အၿခား သာသနာ ယံုၾကည္မႈမ်ားကို မခ်ဳပ္ခ်ယ္ပဲ လ်စ္လ်ဴၿပဳခဲ႔ေလသည္။ အာေသာက မင္းႀကီး လြန္ေသာအခါ အိႏိၵယ ၌ ၿဗဟၼဏ ၀ါဒသည္ ၿပန္လည္ အားေကာင္းလာရ်္ လာခဲ႔ေလသည္။



စာကိုး ....... 
ေခတ္ေဟာင္းရာဇ၀င္ ( ေဒါက္တာ သန္းထြန္း )
ကမာၻသမိုင္းမွတ္တိုင္မ်ား ( ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ )
World Religion ( ........................ )

Rocker77


1 comment:

  1. ဟုတ္ကဲ႔…
    ဖတ္ၾကည္႔လိုက္ခ်ိန္မွာ ဗုဒၵဘာသာ ရဲ႔ သမိုင္းေၾကာင္းကို အစဆံုး စာေရးသူ ကိုယ္တုိင္ စာအုပ္ေတြ အမ်ားၾကီး ဖတ္ၿပီးမွ ေသခ်ာ ေရးေပးထားတာမွန္း သိသာပါတယ္ ။
    ႀကိဳးစားအားထုတ္ေပးခဲ႔မႈကို အသိအမွတ္ျပဳပါတယ္ရွင္ ။
    သိထားသင္႔ေသာ သမိုင္းေၾကာင္းတစ္ခုအတြက္ကို ႀကိဳးစားအားထုတ္ေရးေပးခဲ႔သလို သိထားခ်င္ေသာ သမိုင္းေၾကာင္းတစ္ခုကို ေရးေပးရင္လဲေကာင္းမယ္လို႔ ေ
    တာင္႔တမိပါတယ္ရွင္ ။
    ေက်းဇူးပါ...........

    ReplyDelete